Het lukt HTC niet om zijn nieuwste smartphone, de HTC One M8, overtuigend in de markt te zetten.

De HTC One M8 is nu een week verkrijgbaar. Recensenten zijn lyrisch over de telefoon (afgezien van de camera), en toch verkoopt hij in Noord-Amerika tot nu toe minder dan zijn voorganger, de M7.

Het vlaggenschip van HTC is slechts goed voor 0,1 procent van het internetverkeer dat via HTC-smartphones loopt in Noord-Amerika, vergeleken met 1 procent voor de vorige generatie, One M7, één week na lancering. Dat blijkt uit cijfers van online advertentienetwerk Chitika Insights.

In Nederland is de HTC One M8 vanaf vrijdag 4 april verkrijgbaar vanaf zo’n 670 euro. Dat is vergelijkbaar met de topmodellen van de concurrentie.

Telefoon voor kenners

Afgaande op de ontvangst in de VS, dreigt de nieuwe One wederom een telefoon voor kenners te worden, die niet heel geliefd is bij de consument. En dat terwijl de nieuwe One het tij moest keren voor HTC. Het toestel moet de strijd aangaan met de Galaxy S5 van Samsung en de iPhone 5s van Apple.

Op de Noord-Amerikaanse smartphonemarkt bevindt HTC zich nog steeds in de schaduw van Samsung, dat een veel groter marketingbudget tot zijn beschikking heeft. Slechts 8,4 procent van het internetverkeer van Android-toestellen in Noord-Amerika is van een HTC afkomstig. Samsung-toestellen nemen 61,7 procent van het Android-internetverkeer voor hun rekening.

Met andere woorden, veel meer mensen gebruiken een Android-telefoon van Samsung dan van alle andere aanbieders samen.

 

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl